tisdag 9 oktober 2018

Repris från 2012 Hästar av Ferlin






HÄSTAR

Vad hästar har sorgsna ögon



bruna och aldrig blå-
vanliga arbetshästar
vem vet vad de tänker på?

Om en sömmerska öppnar ett fönster
och ger dem en sockerbit
Kan det hända de bultar med mulen
när de nästa gång kommer dit

Men de skrattar aldrig
De smålog ej åt Klumpfot-Klas
min barndoms Klumpfota-Klas
vilkens kinder blev röda
när man tog hans tenor för bas

Som gjorde sig köpstark och viktig
för stora ardenner ibland
att ögna på hon och tand
- Men hästar har ingen humor
inte det minsta grand




Nils Ferlin





Ja det var de här fina hästarna som jag fick stifta bekantskap med igår,
Lite smårädd stapplade jag in i hagen, men hade sällskap med,
 så jag var inte helt ensam. De kom fram och luktade på mig.
Men jag var inte speciellt intressant,
 inte ett enda litet bett,  kostade dom på¨sig.

Det var allt från mitt lilla universum
för idag





Inga kommentarer: